Europarlementariër Jan Huitema brengt bezoek aan VVD Zundert

Op 10 februari 2016 bracht Europarlementariër Jan Huitema een bezoek aan gemeente Zundert. Tijdens het middagprogramma van dit bezoek werd hij, samen met onze wethouder Piet Utens en VVD-raadsleden ontvangen bij Treeport. Daarna werd een bezoek gebracht aan het bedrijf “Roelands Boomkwekerijen B.V.”. Het avondprogramma van zijn bezoek bestond uit een openbaar gedeelte waarin samen met ongeveer 40 agrariërs in werd gegaan op actuele politieke onderwerpen als het fosfaatrecht, het mestbeleid in Europa en patentrechten op natuurlijke eigenschappen van planten.

Jan Huitema heeft in Makkinga, samen met zijn vader een melkveebedrijf. In juli 2014 is hij als europarlementariër verkozen in het Europees parlement. Huitema heeft door zijn agrarische achtergrond uitgebreide kennis over deze sector en weet dit handig te gebruiken in zijn werk als europarlementariër.
Het teken van dit bezoek stond dan ook volledig in het teken van agrarische ondewerpen die tijdens het middag- en avondprogramma zijn behandeld.

Tijdens het middagprogramma bij Treeport heeft Huitema zich laten informeren over de ontwikkelingen die hier spelen op regionaal, nationaal maar ook internationaal niveau. De initiatieven en projecten van Treeport zijn tevens de revue gepasseerd. Tevens is er uitleg gegeven over het toekomstige thematisch bedrijventerrein Business Centre Treeport.

Aansluitend is er een bedrijfsbezoek geweest bij Roelands boomkwekerijen waar Huitema kennis heeft kunnen maken met de praktijk. Ondanks regenachtig weer was hier volop bedrijvigheid!

Tijdens het avondprogramma bij de Moerse Bossen werd, onder leiding van gespreksleider Frits Slootmans ingegaan op eerder omschreven onderwerpen als het fosfaatrecht en de forse aanbodstijging van melk. Aan de vele vragen die door aanwezigen uit Zundert maar ook Rucphen, over beide onderwerpen werden gesteld, is te merken dat dit onderwerpen zijn die op Europees niveau spelen, maar zeker ook op lokaal niveau veel los maken.

Op zowel het fosfaatbeleid als het mestbeleid ziet Huitema vele kansen maar hij vertelt ook dat dit nog niet zomaar door Brussel veranderd zal worden. Wel geeft hij aan dat hij op dit gebied een groot aantal stemmen achter zich heeft en dus zeker iets voor de Nederlandse agrariërs kan betekenen.

Na afloop van het officiële gedeelte werd Jan Huitema op gepaste wijze, door voorzitter Fred Verheijen bedankt met een aantal flesjes Zundert Trappist.